Wednesday, October 9, 2013

Acid Folic Cegah SPINA BIFIDA


Lihat gambar diatas, keadaan tersebut dipanggil 'SPINA BIFIDA' , salah satu sebab mengapa keadaan in berlaku ialah kerana KEKURANGAN ACID FOLIC semasa ibu mengandung.

Apa itu acid folik?
asid folik jiga dikenali sebagai folate,merupakan sejenis Vitamin B. Ia memainkan peranan dalam penghasilan sel darah merah dan mencegah kecacatan lahir pada otak dan saraf tunjang.

Bila perlu ambil acid folik?
Kecacatan lahir berlaku semasa 3-4 minggu kandungan. Oleh itu, amat penting bagi asid folik untuk berada didalam sistem badan semasa awal kandungan. Adalah digalakkan untuk mengambil acid folik setiap hari sekurang-kurangnya sebulan sebelum anda disahkan hamil!

Sumber acid folic?
Sebenarnya acid folic boleh didapati di dalam menu makanan harian kita seperti sayuran hijau tua, bijirin dan sebagainya. Akan tetapi kehadiran acid folic dalam makanan tersebut akan hilang jika ianya dimasak terlalu lama dan sukar diserap. Oleh itu, kebanyakkan doktor akan mencadangkan pengambilan Vitamin Acid Folic kerana kadar penyerapannya yang lebih cepat.

Jika anda inginkan Vitamin Semulajadi tanpa bahan sintetik dan pewarna tiruan, anda boleh dapatkan Acid Folic dari B Complex Shaklee dan juga Vita Lea Shaklee. Kandungan acid folic didalam setiap vitamin tersebut adalah 200mcg dan pengambilan B Complex serta Vita Lea adalah mencukupi bagi melengkapkan jumlah kandungan minimum Acid Folic yang diperlukan ketika hamil iaitu 400mcg setiap hari.
200mcg/tablet
1 biji sehari

200mcg/tablet
1-2 biji sehari
sesuai untuk mereka yang mengalami HB yang rendah

Jangan lupa ambil asid folik ye mommies2!!
Dapatkan Nutrisi yang sihat ketika hamil.. :))


sms/whatsAPP: 017-6290232
Email: azuramaidin@gmail.com
FB fanpage: KASIH MAMA AQIL
ADD FB: AZURA MAIDIN untuk CHAT secara terus dengan saya.
FREE consultation hanya diberikan kepada customer yang membeli sebarang produk SHAKLEE dengan saya.

No comments:

Post a Comment